11.29.2014

Reklamanalyser

Uppgiften till denna vecka gick först och främst ut på att analysera två reklambilder eller budskap, där man skulle kolla efter deras sätt att övertala och var saker är placerade för att ge optimal effekt när det gäller att kommunicera ett budskap. Här nedan är min första analys av en reklambild. 

Val av reklam

1. Delicato-kampanjen



Inledning
Tidigare har Delicato i reklamen talat om sina produkter i termer som ”garanterat fritt från fullkorn” och ”har du prövat tårtmetoden”, kampanjer som belönats med bland annat Guldägg för kreativitet. De nya annonserna som just nu syns på stortavlor runt om i Sverige vänder också på nyttighetsbegreppet. Delicato har funnits i cirka 60 år. 2007 omsatte företaget 308 miljoner kronor, 80 procent kom från försäljning i Sverige. En stor del av kommunikationen de senaste åren, innan varumärkesarbetet inleddes, har fokuserat på det faktum att Delicato är Hovleverantör. Det är en sak som Delicato nu vill tona ner.

En del av varumärkesförflyttning går ut på att hitta tillbaka till konceptet vi hade från allra första början, det vill säga att Delicato ska se gott ut och vara gott. Kunderna ska känna att det är tillåtet att njuta av något gott och genom att fokusera på det tror jag att vi delvis når en ny och något yngre publik. Men vi jobbar generellt mot väldigt breda målgrupper, säger Peter Larsson.

Frågor att svara på

Vem är bildens avsändare? 
Bildens avsändare är PeterLarsson, styrelseordförande på Mobergarna AB

Vilken målgrupp vänder sig bilden till?
Jag tror att den tänkta målgruppen är för alla människor, de vill sälja bakverk och tårtor vilket de flesta tycker om. Men som tidigare nämnt satsar Delicato nu på en varumärkesförflyttning mot yngre målgrupper. Ett sätt är lanseringen av nya smaker.

Vilket är bildens budskap? Ev dolda budskap?
Det bilden vill förmedla är väl att de förlöjligar all den hälsohysteri som existerar i världen, och att det är okej att unna sig själv annat också. Som i det här fallet är fikabröd från märket Delicato. Men samtidigt så uppmanar dom ju folket att köpa mera av det som faktiskt blir ganska så onyttigt för kroppen i längden, vilket jag ser som det ’’dolda budskapet’’ i kampanjen. Vilket leder till lite dubbelmoral i budskapet, då det ena säger emot det andra.  

Vilka trender kan man fånga upp i budskapet?
  • Nytänkande 
  • Våga vägra hälsohysterin
  • Tankeställare

Hur talar bilden till mottagaren (reklamens metod)?
Det som gör bilden väldigt intressant är dess starka färger, vilket ger bilden liv och fångar ens uppmärksamhet på ett annat sett. Först och främst när man ser den här skylten blir man nog väldigt sugen på fikabröd, vilket kanske inte är så konstigt. Men texten gör att man börjar fundera på vad Delicato egentligen vill förmedla med dessa bilder? Om det ska ses som något humoristiskt eller som något allvarligt? Den ger ett ganska så dubbelt budskap som tidigare nämntt, men jag tror att de menar att man ska äta varierat ur deras sortiment med bakelser. 

Hur fungerar bildens färgsättning? 
Jag tycker att bildens färgsättningar fungerar väldigt bra tillsammans. Det är starka färger som syns bra utåt, bilderna känns både tilltalande och modernt. Bakverken är det som dominerar bilden och står i centrum, och eftersom det är mörkare ute i kanterna och blir ljusare i mitten så fokuserar man automatiskt på bakverken. Bilden är tagen ur neutral vinkel och fokusen ligger på fatet med bakverken, eftersom det enda som finns på bilden är fatet med bakverk så är det där blicken fastnar först. 


2. DOVE reklam 


Inledning

Dove grundades 1957 och är ett kosmetikaföretag som säger sig ha som mål att öka kvinnors självkänsla samtidigt som de stärker sitt varumärke och ökar sin försäljning. Dove är i USA det ledande märket inom personlig hygien och finns i vart tredje hushåll. Det handlar om produkter som fast tvål, duschcrème, ansiktstvätt, hårvårdsprodukter etc. Företagets produkter går att köpa i flera olika länder, där de ofta säljs i matbutiker, på apotek och på stormarknader.

Frågor att svara på

Vem är bildens avsändare? 
Reklamen är från hudvårdsmärket Dove och har antagligen publicerats i tv och tidningar

Vilken målgrupp vänder sig bilden till?
Jag tror att även här vänder sig bilden till alla människor, då den hetsiga kroppsidealen drabbar alla åldrar, stora som små. Men just i denna bild kanske den mest riktar sig mot kvinnor, just eftersom det är olika kvinnokroppar som syns utåt. 

Vilket är bildens budskap? Ev dolda budskap?
Det som reklambyrån Dove själva säger är att få varje kvinna att känna sig ännu vackrare i vardagen genom att utmana dagens stereotypa skönhetsideal, då de säger sig vilja inspirera kvinnor att ta hand om sig själva. Att skönhet ska vara något för alla. De säger sig vilja hjälpa alla kvinnor att förverkliga sin personliga skönhet genom att skapa produkter som de hävdar ger verklig förbättring för hud och hår. 
Företagets mål, förutom att ständigt expandera och öka sin försäljning, är att skönhet ska skapa självförtroende och inte ångest, som det till stor del gör för många kvinnor idag på grund av idealen. De vill även visa att skönhet inte behöver kosta en förmögenhet, just eftersom Dove är ett ganska så populär märke med billiga produkter. 

Sen dolda budskap i bilden är väl kanske att Dove påverkar målgruppen genom att ha en bild på kvinnor som ler väldigt mycket. Jag menar alla människor vill ju vara glada och om de då ser att människor blir glada efter att ha använt deras produkter kommer de lockas att köpa dem. De lurar med andra ord konsumenterna att de blir glada om de använder dessa krämer, vilket kanske inte är så troligt för alla. 


Vilka trender kan man fånga upp i budskapet?

  • Vägra kroppsideal
  • Alla är vi olika
  • Bättre självkänsla

Hur talar bilden till mottagaren (reklamens metod)?
Som tidigare nämnt är det viktigt för DOVE att få varje kvinna att känna sig ännu vackrare i vardagen genom att utmana dagens stereotypa skönhetsideal. Dove spelar på behovet att man ska vara naturlig och må bra. Kvinnorna som poserar på bilden ovan ser väldigt positiva och aktiva ut, det ser även ut som att de är starka och nöjda med sig själva. Alla är även i olika åldrar och har olika kroppsformer, vilket fångar ens intresse och uppmärksamhet ganska så snabbt. Då man kanske känner igen sig mera i dessa bilder i jämförelse med alla dessa reklamer med halvnakna tjejer som ser ut att tyna bort vilken sekund som helst. 

Hur fungerar bildens färgsättning? 
Jag tycker att bildens färgsättning fungerar väldigt bra. Den känns väldigt neutral och ljus i färgerna, vilket är smart då fokusen läggs direkt på alla de kvinnor som poserar i mitten. De har även valt en vit bakrund, vilket förstärker bildens uttryck ännu mera. Det hade inte fungerat med starka färger i denna bild. 



Analys av min egen bil
Detta är då min egna tolkning av uppgiften ''Reklambild'' då jag valde att fotografera en bild för TV-programmet Bonde söker fru. För er som inte vet är Bonde söker fru en svensk anpassning av originalformatet Farmer Wants a Wife och sänds på TV4. Programmet producerat av Meter Film & Television, redigeras av Badabing och ger ensamma svenska singelbönder chansen att få träffa olika potentiella partner, för att senare försöka hitta sin rätta bland dessa.

Eftersom jag hade ett foto på mina föräldrar i arkivet sen tidigare valde jag att ta denna, som är fotad någon gång under sommaren. Men jag tycker ändå att den fungerar väldigt bra till mitt val av reklambild, och ett extra plus att den är ute i naturen. Jag sökte lite på Bonde söker fru på Google för att kolla om våra bilder liknade varandra, och de bilderna jag fick fram visade personer som var ute i naturen. De såg positiva och trevliga ut. Vilket jag tycker passar in ganska så bra med mitt foto.

Jag har fotograferat i  normalperspektiv med inställningen manuellt läge, där jag har för mig att ISO låg på ungefär 200-300. Bilden var väldigt fin i sig från början, men jag kände ändå att jag ville bättra på vissa saker. Redigeringen har jag gjort i photoshop där jag förstärkt vissa färger till något varmare, ändrat ljusbalansen, kontrasten och skärpan. Annars tycker jag att färgsättningen i bilden fungerar väldigt bra. Det är behagliga att kolla på, och det känns harmoniskt och naturligt. 

Mycket grönska och solljus i bilden, vilket får en att tänka på en fin sommardag i juli. 


Foto: Hannah Flügge

1 kommentar:

  1. Välformulerad och bra tolkning, analys av bilderna Hanna. Du har valt två bilder som liknar varandra i den underliggande strukturen dvs de är båda ett exempel på ett sk kodbrott inom reklam. Bilder och budskap som går emot pågående trender och som ofta upplevs som sunda av konsumenterna. Retoriken bygger på identifikation och humor.

    SvaraRadera